Czerwony szlak rowerowy z Jezierzyc do Iławy

Utworzono .

Wspólnymi siłami zakończono znakowanie czerwonego szlaku rowerowego o długości 24,5 km z Jezierzyc do Iławy.  Szlak został wytyczony przez specjalistów PTTK, podkłady pod znaki na drzewach przygował iławski LOT, oznakowanie wykonało Stowarzyszenie Łączy Nas Kanał Elbląski LGD w Elblągu, a znaki i drogowskazy rowerowe oraz słupy zakupiło Stowarzyszenie i Gmina Iława.

Czerwony szlak rowerowy ma swój początek w Jezierzycach na Gizerku na wzgórzu z pięknym widokiem na jezioro Jeziorak, tuż obok obelisku upamiętniającego pobyt w tej miejscowości w 1973 roku kardynała Karola Wojtyły. Krążą opowieści o skradzionym kardynałowi w tym miejscu kajaku, który został zwrócony w 1992 roku już papieżowi Janowi Pawłowi II przez Henryka Plisa, miejscowego pasjonata historii. Obok obelisku, przy  skrzyżowaniu dróg w 1992 roku wybudowano kapliczkę upamiętniającą pobyt kardynała Karola Wojtyły. Przypomina o tym tablica usytuowana obok kapliczki.

Z Jezierzyc czerwony szlak rowerowy prowadzi prosto polną drogą w kierunku Tynwałdu o czym informuje drogowskaz czerwonego szlaku rowerowego znajdujący się przy skrzyżowaniu dróg z Jażdżówki do Makowa i z Jezierzyc do Tynwałdu. Na tym skrzyżowaniu czerwony szlak rowerowy łączy się z niebieskim biegnącym z Iławy przez Miłomłyn do Zalewa. Informują o tym drogowskazy umieszczone na słupie energetycznym oraz znaki pod tablicą końca wsi Jezierzyce. Dalej szlaki prowadzą do skrzyżowania z drogą gruntową do Tynwałdu. Mijamy pola uprawne i z lewej strony ścianę lasu.

W Tynwałdzie szlaki rozchodzą się: niebieski przecina drogę powiatową z Makowa do Iławy i biegnie w kierunku Frednowych i Miłomłyna, o czym informuje kolejny drogowskaz, natomiast czerwony skręca w prawo we wspomnianą drogę powiatową, by po około 800 metrach skręcić w drogę do Rudzienic, o czym informują drogowskazy rowerowe.

Dalej czerwony szlak rowerowy prowadzi bardzo dobrymi drogami asfaltowymi ocienionymi wiekowymi lipami, mijając po drodze rzadką zabudowę wsi, pola uprawne, a z prawej strony jezioro Łabędź, aż do przecięcia z drogą krajową Nr 16 i torami kolejowymi Ilawa - Olsztyn. Na początku wsi szlak skręca w lewo w kierunku centrum, potem należy skręcić dwa razy w prawo i raz w lewo by znaleźć się na tej samej drodze powiatowej biegnącej w kierunku Mątyk. W centrum wsi po prawej stronie przejeżdżamy obok kościoła zbudowanego w latach 1857 - 1860 i wieży w 1866 roku, o czym informuje tablica. Po  lewej  stronie drogi w parku, posadowiono tablicę z mapą szlaków rowerowych obszaru Kanału Elbląskiego. Nieco dalej na skwerku znajduje się obelsk z tablicą upamiętniającą 760 lat Rudzienic. W Rudzienicach można zwiedzić Izbę Pruską z cennymi pamiątkami.

Rudzienice opuszczamy szpalerem okazałych lip i topoli. Wjeżdżamy do Mątyk i skręcamy pod kątem prostym w kierunku Gromot. Na skrzyżowaniu dróg umieszczono drogowskazy szlaku czerwonego w kierunku Jezierzyc i Iławy. Droga asfaltowa nie jest ocieniona drzewami, ale dobrze oznakowana, z rozległymi widokami na pola uprawne. Mijamy zabudowania Dąbrowy i dojeżdżamy do Gromot. Na początku wsi skręcamy w lewo do centrum wsi. Za remizą OSP wykonujemy skręt w prawo, napotykamy drogowskazy i skręcamy w prawo. Szlak biegnie asfaltem wśród pól. W drugiej części wsi Gromoty szlak skręca w prawo, a po wyjeżdzie ze wsi w lewo na drogę powiatową prowadzącą w kierunku Ławic. Znów jesteśmy w lipowej alei i po 3 km dojeżdżamy do Ławic. Jest to najpiękniejsza wieś na szlaku czerwonym. Ławice są miejscem urodzin laureata Nagrody Nobla w 1901 roku - pierwszego w dziedzinie medycyny (surowica przeciwbłonicza i przeciw tężcowa) Emila von Behringa.

Z Ławic skręcamy w prawo w kierunku Dziarn i jedziemy w cieniu rozłożystych klonów, mijając okazałe fermy drobiowe. Za Dziarnami, już w lesie skręcamy w prawo i drogą leśną docieramy do granic Iławy.

Szlak czerwony jest bardzo dobrze oznakowany. Spotkamy znaki malowane na drzewach lub podwieszane co około 500-700 metrów. Oznakowanie uzupełniają drogowskazy w Jezierzycach, Tynwałdzie, Rudzienicach, Mątykach, Gromotach i Ławicach oraz tablica informująca o przebiegu szlaków rowerowych w obszarze 11 gmin wokół Kanału Elbląskiego.

Dalszy przebieg szlaku czerwonego w granicach miasta Iława nie jest jeszcze oznakowany, choć ma już opracowaną dokumentację organizacji ruchu, doprowadzającą go ulicami osiedlowymi,  Usługową, Lubawską i Dworcową  do dworca PKP.

Planowana jest rozbudowa szlaku czerwonego w kierunku Prabut przez Kisielice, wokół jezior Karaś, Trupel i Goryńskie. W 2009 roku ma być opracowana dokumentacja organizacji ruchu dla odcinka Iława - Kisielice, a oznakowanie szlaku wykonane w 2010 roku, co będzie możłiwe przy współpracy  LGD, PTTK, Lasów Państwowych, LOT i samorządów gmin.

Już dziś możemy śmiało zaprosić turystów na czerwony szlak rowerowy bez mapy i żaden rowerzysta nie powinien zgubić się.