Zielony szlak rowerowy z Elbląga do Iławy

Utworzono .

Zakończono znakowanie zielonego szlaku rowerowego od granic Elbląga do granic Iławy. Szlak ma 146 km długości. Rozpoczyna się w Rubnie koło Elbląga i biegnie przez Nowakowo - Kępę Rybacką - Bielnik II - Janowo - Kazimierzowo i tu przecina drogę krajową Nr 7. Dalej prowadzi przez Władysławowo - Helenowo - Wikrowo - Wiktorowo - do Jegłownika. W Jegłowniku przecina drogę krajową Nr 22 i podąża w kierunku Gronowa Elbląskiego, Różan, Zwierzyńskiego Pola, Zwierzna, Kępniewa, Brudzęt i Starego Dolna. W Starym Dolnie łączy się z międzynarodowym szlakiem rowerowym R-1 i biegnie wspólnie do Świętego Gaju. W Świętm Gaju szlaki się rozchodzą, międzynarodowy R-1 prowadzi do Bągartu w województwie pomorskim, a lokalny zielony w kierunku Kanału Elbląskiego przez Kwietniewo - Rychliki - Marwicę - Jelonki. Tu kończą się równinne krajobrazy Żuław i wznosimy się wzdłuż Kanału i kolejnych pochylni o 100 metrów na odcinku 10 km.

W Jelonkach za mostem nad Kanałem Elbląskim szlak skręca z drogi wojewódzkiej 527 w kierunku parkingu przy Pochylni Jelenie. Od tego miejsca szlak jest wzorcowo oznakowany i prowadzi wzdłuż Kanału Elbląskiego, mijając kolejne Pochylnie: Jelenie, Oleśnica i Kąty. Przy Pochylni Kąty szlak skręca w lewo i zjeżdża z drogi zakładowej Regionalnego Zarządu  Gospodarki Wodnej w Gdańsku w drogę wojewódzką 526,  przechodzi obok Pochylni Buczyniec, przecina Kanał Elbląski i wchodzi do Lepna i Bartna. Jest to najlepiej oznakowany odcinek szlaku zielonego.

W Bartnie skręcamy w drogę powiatową w kierunku Krek, mijamy Połowite, Wielki Dwór i wjeżdżamy do Jarnołtowa. W Jarnołtowie za kościołem szlak skręca w prawo i łączy się z żółtym szlakiem rowerowym z Elbląga do Gorynia koło Kisielic. Z Jarnołtowa do Zalewa szlaki biegną wspólnym śladem, mijając Bądki. Przy moście na Zalewce szlaki skręcają w prawo na drogę wojewódzką Nr 519 i biegną dalej wspólnie do skrzyżowania z drogą w kierunku Susza i Iławy. Szlak żółty biegnie nadal drogą wojewódzką Nr 519 aż do Półwsi, natomaist zielony za strażnicą Państwowej Straży Pożarnej skręca  w lewo w kierunku Iławy i Susza. Tuż za skrzyżowaniem do zielonego szlaku rowerowego dałącza szlak niebieski i biegną wspólnie do rozwidlenia dróg do Susza i Iławy. Szlak niebieski wchodzi w drogę do Iławy, natomiast zielony do Susza.

Szlak zielony mija Dobrzyki i Jerzwałd. Za Jerzwałdem skręca do Siemian i prowadzi cały czas lasami, drogą asfaltową. W Siemianach szlak skęca w prawo i prowadzi leśnymi drogami gruntowymi, aż do Piotrkowa w gminie Susz. W Piotrkowie wjeżdżamy na drogę asfaltową w kierunku Starzykowa i Szymbarka. W Szymbarku skęcamy w lewo i dojeżdżamy do zamku w Szymbarku. Obok ruin zamku skręcamy w lewo w leśną drogę gruntową, którą dojeżdżamy aż do Ząbrowa. W Ząbrowie skręcamy w lewo i gminną drogą gruntową dojeżdzamy do Kamionki, tu wjeżdzamy na drogę z płyt betonowych. Za Kamionką skręcamy w lewo, cały czas wzdłuż jeziora Szymbarskiego, potem w prawo w kierunku lasów i lasami nad brzegiem jeziora Silm dojeżdżamy do końca szlaku tuż przy drodze krajowej Nr 16 i granicy miasta Iława.

Na ostatnim odcinku szlaku jest bardzo interesująca leśna ścieżka dydaktyczna, której rozpoczęcie podkreśla 2,5 metrowa rzeźba dębu z Białym Chłopem, symbolem Iławy i sową. Napis  na pomniku Brzmi: Dab m atylko płodzić z natury liscie, a nie myśleć, ze ejst szumiacym Ołtarzem". Przy leśnej ścieżce dydaktycznej umieszczone są tablice informacyjne o drzewach, zwierzętach i funkcji lasu.

Szlak zielony jest dość dobrze oznakowany, na niektórych odcinkach wzorcowo. Znaki i drogowskazy zakupiły następujące gminy: Markusy, Gronowo Elbląskie, Zalewo, Iława i na terenie tych Gmin szlak jest bardzo dobrze oznakowany.  Napotkanych na szlaku rowerzystów zachwyca spokój, cisza i piękno przyrody, szum lasu i balsamiczny zapach igliwia.